|
| |||
|
ZŠ Terchová |
|
História |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Príhovor riaditeľa školy p. Vandžuru
Vážení priatelia!
40 rokov existencie našej planéty neznamená nič. 40 rokov existencie človeka znamená, že väčšiu časť svojho života má už za sebou. 40 rokov existencie školy znamená, že prah školy prekročilo cca 2500 žiakov, že dnešní „ štyridsiatnici“, ktorí začali chodiť do l. triedy tunajšej školy majú 46 rokov a prví „ vychádzajúci“ žiaci už majú 54 rokov. Tých päť generácií žiakov našej školy, to je história, ktorá je zapísaná v kronike života, v kronike školy i obce. Pri listovaní v školskej kronike sa mi pred očami rozvíjali príbehy zo života žiakov, pedagógov i ostatných pracovníkov školy - príbehy, ktoré sú nezmazateľné a poznačili život každého z nás. Mnohým z nás pri slove história nabehnú zimomriavky, mnohým z nás zažiaria oči, ale všetci vieme, že bez histórie niet budúcnosti.
Štatistika
je pre väčšinu
ľudí
nezáživná,
ale pri sledovaní
vývoja
školy sa nedá
obísť. Pri
otvorení
prvého
školského roka 1962/63 bolo vytvorených
21 tried
s počtom 670 žiakov
a 28 pedagógov. Za posledných 10 rokov sa vzhľad školy významne zmenil. V roku 1995 pribudla budova telocvične, ktorú využívajú nielen žiaci školy. ale i organizácie a skupiny zamerané na šport a folklór. Pribudla budova s dielňami a jedálňou, ktorá vďaka veľkému úsiliu obecného úradu, je pred dokončením. V rámci modernizácie vyučovania bola s finančnou pomocou rodičovského združenia vybudovaná počítačová učebňa pre žiakov. Nemožno zabudnúť na úspechy našich žiakov vo vedomostných, recitačných a športových súťažiach. Mnohí žiaci ďalej rozvíjali svoj talent a dnes sú z nich známi ľudia nielen v obci, na Slovensku, ale i v zahraničí, kde šíria dobré meno rodnej obce Terchová. Poďakovanie patrí všetkým pedagógom a pracovníkom školy, ktorí svojim zodpovedným prístupom formovali osobnosti žiakov za 40 rokov existencie školy, rodičom, ktorí zodpovedne vychovávali svoje deti i tým, ktorí pomáhali škole formou odbornej i finančnej výpomoci. Verím, že i v súčasnej ťažkej ekonomickej situácii bude sa naša škola ďalej rozvíjať, aby mohla plniť svoje poslanie vo výchovno-vzdelávacom procese.
Mgr. Stanislav Vandžura riaditeľ školy
----------
Obecný
úrad v Terchovej
Dámy a páni, rok 2002 je jubilejným 40-tym rokom existencie Základnej školy Terchová centrum, ktorú od jej otvorenia, t.j. od roku 1962, opustilo niekoľko tisíc absolventov. Veľká časť z týchto absolventov je roztrúsená nielen po Slovensku, ale žijú dokonca na iných kontinentoch, pričom každý podľa svojich možností a schopností dosiahol pri svojom povolaní určité spoločenské postavenie. Je to i vďaka skutočnosti, že terchovská škola mala i má dobrých učiteľov vychovávateľov, pretože bez nich, ich odbornosti a všímavosti by dnes nebolo také veľké množstvo maturantov, inžinierov, lekárov, učiteľov, kňazov, ale i hudobníkov a folkloristov.Za zodpovedne a dobre vykonanú prácu im srdečne ďakujem. Tretie tisícročie, ktoré tak veľkolepo vítal celý svet, si bude vyžadovať ľudí vzdelaných a rozhľadených, so znalosťou iných rečí, ako je naša slovenská. Som presvedčený, že štát spolu s miestnou samosprávou budú vytvárať také podmienky, aby mladí ľudia mali možnosť získať pre život potrebné vzdelanie. Za účelom zdôraznenia potreby vzdelania je od roku 1994 odovzdávaná cena A. F. Kollára starostom obce najlepšiemu žiakovi na oboch základných školách v Terchovej, ktorého výber uskutočňuje pedagogické vedenie príslušnej základnej školy.
Na záver môjho príhovoru
želám základnej
škole, aby mala šťastie
na
----------
Farský úrad v Terchovej
vdp.
P. Dušan
Šimala
Vážený pán riaditeľ, vážení pedagógovia,
J. Adair raz povedal:
„Postoje,
ktoré získavame v dospelosti,
sú vyryté
v piesku.
Hodnoty ,ktoré
sme prijali
v detstve, sú vytesané
do kameňa“. Naozaj, tým najdôležitejším obdobím v živote človeka je jeho detstvo. A práve škola, popri rodine, má najväčší vplyv na dieťa v tomto období. 40. výročie založenia Základnej školy v Terchovej je teda príležitosťou pozrieť sa späť na to obdobie, zhodnotiť ho, poďakovať sa, ale aj načerpať nový elán do ďalšieho pôsobenia. Snahou nás kňazov a učiteľov, je vychovať charakterných ľudí. No vychovať neznamená len odovzdať vedomosti. Ktosi raz povedal: „Učiť je možno slovami, vychovať iba príkladom.“ Chceli by sme poďakovať všetkým učiteľom, ktorí za toto obdobie vštepovali žiakom nielen vedomosti, ale aj mravné ideály. Ideály, ktoré im napomáhajú pri utváraní ich charakteru. Zároveň prajeme našim učiteľom veľa trpezlivosti a vytrvalosti na tomto poli. Nie je to ľahká úloha. No zostane vytesaná do kameňa...
----------
Pozdravy k jubileu ....
Čas nezastavíš. Sedem rokov pôsobenia v terchovskej škole zanechal nezmazateľné spomienky v mojom myslení. Z bývalého kolektívu učiteľov, s ktorými som pracoval, ostalo dnes len veľmi málo.
Novozriadená
škola vyžadovala najmä
zo začiatku
veľa mravenčej
práce.
Školský
rok 1962/63
sa začal slávnostnejšie
ako po iné
roky. Žiaci a učitelia
dostali krásny
dar -novú
18-triednu
ZDŠ, vybavenú novým nábytkom, vodovodom
a ústredným
kúrením
v celkovej
hodnote 2
600 000,-Kčs. Verím, že „mladšia zostava“ učiteľského zboru dokáže dvíhať latku dobrej úrovne „našej“ školy. Mňa osobne uspokojuje tá skutočnosť, že som mal to šťastie byť pri zrode tejto novej budovy školy. Kolegom prajem všetko najlepšie, hlavne veľa trpezlivosti s dnešnou mládežou a radosť z formovania mladej generácie.
Vladimír Matej
----------
Keď som nastupoval na školy v Terchovej- ústredí, nastupoval som s rôznymi pocitmi, najmä obavami. Psychicky som toho nemal najlepšie, lebo v tom roku som pochoval otecka aj mamičku. Okrem toho bolo viac uchádzačov o riaditeľské miesto. Našťastie občania, členovia rodičovského združenia a funkcionári obce ma prijali veľmi srdečne a všemožne pomáhali. Vďaka im !
Pravda, všetko
nešlo
vždy ako po masle, občas
sa i zaiskrilo. Išlo mi v prvom
rade o zlepšenie
prospechu.
Dosiahlo
sa to vďaka
dobrým
učiteľom,
zapojením
rodičov do
školských problémov a ich záujem
o deti, pravidelným
Rozmiestňovanie
žiakov do
škôl
a povolaní
bolo väčšinou
vždy úspešné.
Zapojilo
sa do toho
všetko, čo
sa len
dalo. Neľutovali
sme peniaze,
čas,
známosti,
cestovanie...
To
bola
vtedy korupcia
v tom
dobrom slova zmysle. Čo sa týka kádrov- učiteľov, učili u mňa bývalí riaditelia škôl, bývalí školskí inšpektori aj iní pracovníci. Niekedy to bolo ťažké a problematické.
Jánošíkove
dni sme
organizovali
už so zosnulým
kolegom Mirkom
Križom,
ktorý bol hlavný
organizátor
a kreslič
pútačov,
ktoré sme
autom roznášali
do Kraľovian,
Ružomberka,
na Oravu,
atď. Aj keď
boli tie naše chudobnejšie
Čo sa týka
muzičky, ani
tá
neupadla. Chodili
sme na
súťaže
a vystúpenia
od Prešova po Ústí
nad
Labem.
Veď
moji
dobrí priatelia
/často
nás
navštevovali/
-ako profesor
Tonkovič,
hudobný
kritik a zberateľ,
prof. A. Moži
z PF v Trnave,
J. Kubánka,
choreograf Sľuku,
nám
často pomohli
a radili. Neskôr to
bol majster
Stračina.
Tu
vyrástol
hudobne
vzdelaný Rudko
Patrnčiak,
bol som mu na
abiturientskom
koncerte
v Žiline,
ktorý bol veľmi úspešný. Neskôr
vyrástli Z príležitosti jubilea Vašej školy /aj mojej/ želám celému školskému kolektívu, všetkým školským pracovníkom od riaditeľa školy cez všetkých pedagogických i nepedagogických pracovníkov veľa zdravia, úspechov, radosti z vykonanej práce premenenej na úspešné a vzdelané deti a vďaku rodičov, ktorí Vašu prácu ocenia. Váš Jozef Tkáč bývalý riaditeľ školy
----------
40 rokov v živote školy ponúka príležitosť zastaviť sa a spomínať, hodnotiť. V terchovskej škole som pôsobila vyše tridsať rokov. Spomienky sú zaujímavé, radostné i veselé.
Svoju
pozornosť
rada upriamujem
v spomienkach
na veľmi
dôležitú
skutočnosť
- v Terchovej
pribudlo
veľké
množstvo
občanov
s úplným
stredoškolským
a vysokoškolským
vzdelaním.
Všetkým
patrí chvála
,úcta a vďaka
za to, že svoje
sily orientujú
na získanie
vzdelania.
Mnohí ostali
v rodisku,
ale nie
zriedka sú
vo svete a šíria dobré meno
Terchovej,
Slovenska.
Sú medzi
nimi
aj viacerí
kňazi a misionári,
ktorí svoj
život
obetujú
na poľudšťovanie
ľudí
aj
v naj- Mojim obľúbeným „predmetom“ v práci s deťmi bolo „zrkadlo“. Zvykla som ho začínať slovami: „Sadni si doma sám pred zrkadlo a porozprávaj sa so svojím JA, v čom ťa zrkadielko /svedomie/ chváli ,čo by sa dalo ešte vylepšiť ?!A smelo vykroč na cestu v poľudšťovaní svojej osobnosti. “Iba tak má tvoje JA perspektívnu, sľubnú budúcnosť. Podstatnou úlohou školy je žiakov vychovávať / v spolupráci s rodičmi/ a dať im základné vzdelanie a orientáciu do života. Pri akejkoľvek manuálnej práci človek vidí hneď a kompletné výsledky svojej práce. Pri práci s deťmi sa premietajú až po niekoľkých rokoch či desaťročiach v praktickom živote mládeže a dospelých občanov. - Terchovské ruky a um sú pracovité, usilovné. Najkrajšie je, ak sa materiálna krása spája s krásou duševnou,
so slušným
správaním,
vzájomnou
úctou,
porozumením.
Preto
všetkým
mladým prajem,
aby k výberu
svojich
životných
Obci prajem
školu
na
úrovni
zodpovedajúcej
dnešnej
dobe. Škole
– jej
vedeniu,
pedagogickému
zboru,
nepedagogickým
zamestnancom,
žiakom
a ich rodičom
prajem pevné
zdravie optimizmus,
trpezlivosť,
dostatok síl na
prekonávanie
každodenných
náročných
úloh, úspechy v súkromnom
živote. Valéria Androvičová bývalá riaditeľka školy
----------
Istý múdry človek povedal: „Ak chcete ďalej dôjsť, ako my dôjdeme, musíte viac vedieť, ako my vieme.“ Silu a múdrosť týchto slov spoznávam už 40 rokov. Toľko, koľko si práve teraz pripomína ZŠ v Terchovej. Pri tejto príležitosti chcem niekoľkými vetami vysloviť svoj názor na to, čo pre mňa znamenajú školské lavice a učenosť vôbec. Modernizácia ľudskej spoločnosti, spoznanie nových foriem myslenia, túžba byť lepší a lepší chce, aby človek pochopil, že vzdelanie je nadovšetko. Verím, že človek dokáže všetko, čo si vie predstaviť, ale na zdokonaľovaní ľudskej predstavy je potrebné pracovať už v detstve- učiť sa. Malé národy a krajiny ako Slovensko sa musia učiť cudzie reči,aby v každom okamihu svojou znalosťou a súťaživosťou presvedčili väčšie národy, že dokážu čeliť svetovej konkurencii v každej oblasti života. Myslím si, že naša vzdelanostná úroveň je dobrá, ale chybajú nám charaktery. Charakter človeka sa formuje najmä v rodine. Preto rodina a škola boli pre mňa najväčším pokladom života. Vo svojom živote som nestretol lepších a vernejších priateľov, ako sú moji rodičia a učitelia. Vyslovujem im za to veľkú vďaku.
V detstve som
často
nechápal, prečo
moji rodičia
a učitelia
boli nároční
na moje
výsledky.
Teraz viem a chápem, ako im záležalo na
tom, aby som
sa stal úspešným
a šťastným
následníkom
svojho
rodu.
Súčasná
doba kladie
veľké
Pevne
verím, že zo ZŠ
Terchová sa
budú
rozlietať
do sveta dobre pripravení
absolventi,
ktorí
na
svojej
ceste životom
nezabudnú
na svoje
rodisko, budú
sa radi vracať
do svojej
rodnej
Terchovej
tak, ako to bolo a je
v mojom
František
Mucha |
|
Naposledy aktualizované 18. 09. 2006
| ||||
© MKR and MMOR • august 2003 | ||||